Over Bart Gijsens Future Graphics Hasselt

Zaakvoerder Bart Gijsens vertelt ons over het ontstaan van Future Graphics.

“Londen, 1986. Voor het eerst zag ik een flyer. Het begrip flyer hing zonder meer vast aan de opgang van elektronische muziek.”

Met de komst van de PC kreeg zowel elektronische muziek als grafisch ontwerp een andere dimensie, jongeren konden naar hartenlust hun creativiteit botvieren. Een heel nieuwe cultuur deed haar intrede. Gepassioneerd door deze nieuwe muziekvormen werd het mijn doel dit in mijn leefomgeving (Limburg) te verspreiden. Dat concludeerde in de uitbating van één van de meest vooraanstaande elektronische clubs in België (Rave-Zone Montini). De promotie die deels tot het succes leidde van deze club, bestond enkel uit flyers en posters. Om de geïnteresseerden destijds te bereiken was het van groot belang een vormgeving te creëren die het publiek op een eigenwijze manier aansprak. De graphics (meestal verwerkte fractals of gegenereerde 3D beelden) maakte ik vaak zelf, de reden hiervoor was eenvoudig: op dat ogenblik waren er geen grafici in België die zich konden verplaatsen naar deze cultuur. Het was mijn passie om dit te realiseren en na enige cursussen en zelfstudie maakte ik deze cultuur en stijl eigen.  Na het eventmanagement van deze club, de organisatie van Techno’94 en talloze sub-evenementen, openden we (samen met Ben Biets) in 1996 Katsu club.

“Inmiddels waren er ook andere promotors, platenlabels en artiesten geïnteresseerd in het grafisch ontwerp. Dat leidde tot de opstart van Future Graphics in 1995.”

In 2003 besloot ik het nachtleven te verlaten om mij volledig toe te spitsen op de verdere ontwikkeling van Future Graphics. Door de jaren heen zijn onze klanten ook uitgebreid naar vele andere domeinen zoals onder andere bedrijven, overheden & de culturele sector.
De ervaring om zowel ondernemer als grafisch ontwerper te zijn is een meerwaarde, die we dagelijks gebruiken om doelgerichte campagnes, huisstijlen, visuals en logo’s voor onze klanten te realiseren.

“Anno 2015 weten we ons nog steeds te onderscheiden door vele jaren ervaring in de grafische industrie te combineren met marketing en reclame van deze tijd.”

Hieronder vind je 2 albums met een reeks flyers uit de oude doos (1993-2000). De ontwerpen moet je kaderen in die tijd, maar ze waren best vooruitstrevend.

Met dank aan alle liefhebbers om deze flyers bij te houden en te delen met ons!

Bart Gijsens

 
Over
 
Over