Het jaar 2015 was voor ons een jaar vol verrassingen en veranderingen. We vieren nog altijd ons XX-jarig bestaan tot het einde van het jaar. Onze klanten kregen verfrissende cadeaus en er zijn nog een aantal prijzen te winnen. Onze website werd in een volledig nieuw jasje gestoken, misschien ook die van jou (?) en daarbij besteedden we met z’n allen in het afgelopen jaar meer tijd aan social media. Maar wat zal 2016 brengen op vlak van social media marketing? Wij selecteerden 5 social media marketing trends voor 2016.
1. Video zal het social media landschap domineren
We kennen allemaal YouTube en de (advertentie)filmpjes die automatisch afspelen op Facebook als we naar beneden scrollen. Wat zal er dan anders zijn? In 2016 stapt ook Google aan boord met video-advertising. Verwacht je dus aan nog meer video’s op onverwachte plaatsen. Vergeet niet dat YouTube een bedrijf is van Google. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.
Facebook kondigde eerder dit jaar aan dat je binnenkort in plaats van een profielfoto een video van 7 seconden kan uploaden. Wanneer dit precies mogelijk zal zijn in België is niet duidelijk. Marc Zuckerberg bevestigt dat tegen 2020 video het meest populaire item zal zijn op Facebook.
2. Mobilegeddon
Google kijkt sinds april 2015 na of jouw website ook mobielvriendelijk is. Websites die niet mobielvriendelijk zijn worden afgestraft en komen zo lager in de zoekresultaten of rankings. Ondertussen zien we in meer en meer landen dat het mobiele verkeer groter is dan het desktop verkeer. Deze trend zal in 2016 verder in een stroomversnelling geraken. Ook blijft het belangrijk dat je website up-to-date blijft met nieuws of blogartikels die je gemakkelijk via social media kan delen.
Wil je te weten komen of jouw website mobielvriendelijk is? Doe hier de test:https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
3. Social shopping
De knop ‘koop nu’ die Twitter, Pinterest en Facebook introduceerden, zal in 2016 ingeburgerd zijn bij de consument. Verwacht dit soort directe bestelmogelijkheden in 2016 ook via andere social media kanalen zoals Instagram, Vine, Snapchat,…dit gepaard met nieuwe apps om social shopping zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.
4. Wearables
De grens tussen online en offline marketing zal verder vervagen door de opkomst van de wearables zoals de Apple-watch en Google Glass. Tegen alle verwachtingen in nog altijd niet zo heel trending in 2014 en 2015, maar in 2016 zullen lokale winkels, ondernemingen en horecabedrijven hierin een actieve rol gaan spelen door locatiegebaseerde marketing via social media. Voor de consument biedt dit het idee van een complete gebruikerservaring. Ook meer smartwatches, smart glasses, smart fitness bands en andere draagbare apparaten zullen op de markt komen. Regelgeving en privacy zal meer dan ooit een punt van discussie zijn.
5. Bedrijven gaan social
In Nederland zette deze trend zich al iets eerder in. In 2016 zullen ook bedrijven in België de noodzaak zien van een goed social media plan en management. Verwacht je dus aan meer social media marketing opleidingen, cursussen en jobopportuniteiten. De tijd van aanmodderen is voorbij! Vooral qua klantenservice zal social media een directe rol gaan spelen. We zien dat meer en meer consumenten bedrijven benaderen via social media. In de VS richtte Facebook eerder dit jaar Messenger for Bussiness op. Klanten kunnen zo bij de check-out een gesprek starten, bevestigingen, shipping statussen, updates ontvangen etc. Momenteel enkel in de VS toepasbaar, maar in 2016 kan je dit ook in Europa verwachten.
Een gouden tip: gebruik in 2016 social media kanalen ook niet meer alleen om aanbiedingen te pushen en acties te promoten, maar ook om de stem van je klanten te laten horen. Goede recensies van klanten en positieve feedback zijn nog altijd authentieker en waardevoller dan betaalde reclameboodschappen (organisch bereik vs. betaald bereik).
Neem het social media plan van je bedrijf dus tijdig onder de loep om je communicatie af te stemmen op 2016!